حلال TEG(تری اتیلن گلایکول) و کاربردهای آن

حلال TEG(تری اتیلن گلایکول) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

این مقاله با جزئیاتی درباره حلال TEG شروع می‌شود، شامل تعریف، کاربردها، مزایا، روش تولید و بسته‌بندی، و عوارض احتمالی این حلال است. سپس، به بررسی تولید تری اتیلن گلیکول، مزایا و معایب مرتبط با استفاده از این ماده شیمیایی، و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن می‌پردازد.

Triethylene glycol (TEG)، یا مایع شفاف بی رنگ با ویسکوزیته بالا، از ترکیب دی اتیلن گلیکول و اتیلن به وجود می‌آید. این ترکیب به عنوان نرم‌کننده در تولید پلیمرهای وینیل و محصولات ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای این حلال می‌توان به ویسکوزیته بالا و شفافیت آن اشاره کرد، اما هزینه تولید و پردازش ممکن است معایب اقتصادی داشته باشد.

در ادامه، بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی TEG انجام می‌شود، اشاره به ویسکوزیته بالا، شفافیت و بی‌رنگی آن، و نحوه استفاده این ماده در صنایع مختلف به عنوان یک گزینه مناسب.


بیشتر بخوانید : انواع حلال چیست و چه کاربردی دارد 


مزایای حلال TEG

“همینطور که این موضوع بیان شده، می‌توان به این افزود که ظرفیت تولید این ترکیب شیمیایی برای تولید مواد شیمیایی صنعتی داخل کشور بسیار بالاست.

بطور کلی، این ترکیب به عنوان بهترین واسطه شیمیایی برای سنتز مواد شیمیایی و تولید نمک سدیم به کار گرفته می‌شود.”

حلال TEG

کاربرد حلال TEG

در صورت تمایل به آشنایی با کاربردهای حلال TEG تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

این ترکیب شیمیایی بازار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد، از این رو می‌توان اظهار کرد که خرید و فروش تری اتیلن گلیکول (TEG) به وفور رخ داده است، به ویژه از طریق شرکت‌هایی همچون ntek که دارای سابقه و اعتبار هستند.

برای سفارش این ماده شیمیایی، مناسب است به شرکت‌های معتبر مانند ntek مراجعه کنید و یا به وب‌سایت ما که در پایین صفحه قرار دارد، مراجعه نمایید.

کاربردهای TEG در صنایع مختلف چندانی دارد؛ به عنوان مثال، در صنعت گاز طبیعی، قابلیت جذب رطوبت این ترکیب بسیار مهم است.

این ماده در صنایع گاز و نفت برای جذب رطوبت به کار می‌رود و ممکن است برای جذب رطوبت از گازهای دیگر مانند CO2، H2S و اکسیژن نیز استفاده شود.

همچنین، TEG به عنوان ماده‌ای ضدعفونی کننده ملایم عمل می‌کند و می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های سیلیوم نوتاتوم را از بین ببرد.

ویژگی‌های ضدویروسی و ضدمیکروبی این ترکیب، همراه با سمیت پایین، آن را به گزینه‌ای عالی برای ضدعفونی فضاهای کوچک تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، TEG توانمندی خود را در مبارزه با ویروس آنفولانزا A نیز اثبات کرده است.

مشخصات فنی و شیمیایی حلال TEG

نام شیمیایی این ترکیب Triethylene glycol است.

• این ترکیب شیمیایی در زمینه‌های مختلف به کار می‌رود.

• فرمول شیمیایی این ترکیب C6H14O4 است.

• دمای ذوب این عنصر -7 درجه سانتی‌گراد است و در فشار 1 اتمسفر و دمای 25 درجه به صورت مایع حالت دارد.

• چگالی آن 1255/1 گرم بر میلی‌لیتر است و نقطه جوش حدود 285 درجه‌ی سانتی‌گراد دارد.

• Triethylene glycol در آب حل شده و جرم مولی آن 174/150 گرم بر مول است.

• ویسکوزیته این ترکیب حدود 8/47 سانتی‌پویز است.

• این ترکیب در آب حلالیت خوبی دارد و در موادی نظیر اسید استیک، اتانول، گلیسیرین، آلدهید، استون و پیریدین قابل حل است.

• اما در بیشتر هیدروکربن‌ها و روغن‌ها محلول نمی‌شود و نقطه اشتعال آن تقریباً 165 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

• این ترکیب با نام‌های دیگری مانند TEG و تری گلیکول هم شناخته می‌شود.

در حال حاضر، تعداد زیادی شرکت در زمینه تولید، خرید و فروش، صادرات و واردات این ماده شیمیایی پرکاربرد در فعالیت‌های خود مشغول به کار هستند.

شرکت معتبر ntek نیز یکی از این شرکت‌های فعال در زمینه خرید و فروش، صادرات و واردات Triethylene glycol است و آماده همکاری با صاحبان مشاغل مختلف می‌باشد.

-1حلال TEG

تاریخچه تولید تری اتیلن گلیکول:

استفاده از تری اتیلن گلیکول به عنوان یک ماده شیمیایی و آلی در تولید ترکیبات اولیه صنایع مختلف به دوران‌های گذشته باز می‌گردد.

با بررسی تاریخچه تولید تری اتیلن گلایکول، مشخص می‌شود که حدود 53 درصد از این ترکیب برای جذب رطوبت از گاز طبیعی به کار گرفته می‌شود و تقریباً 12 درصد دیگر در صنعت نرم‌کننده‌ها و حلال‌های شیمیایی مصرف می‌شود.

در صنعت تولید پلی‌یورتان، تقریباً 0.5 درصد از کل تولید این ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مصرف بخشی از ظرفیت تولیدی برای صادرات استفاده می‌شود.

همچنین، 0.04 درصد از تری اتیلن گلیکول برای تولید رزین‌های پایه‌ی پلی‌استر، 0.7 درصد در روان‌کننده‌ها و 0.4 درصد برای کاربردهای متنوع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برتری تری اتیلن گلیکول نسبت به دی اتیلن گلایکول در جذب رطوبت از گاز طبیعی، بیش از 50 درصد از کل تولید این ترکیب را شامل می‌شود.

صنعت تولید تری اتیلن گلیکول در طی 5 سال گذشته بیش از 5 درصد رشد داشته است و این موضوع جالب است که در برخی برنامه‌ها رقابت تری اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلایکول نیز وجود دارد.

روش تولید حلال TEG

در واقع، این ترکیب شیمیایی به صورت تجاری در صنایع از اتیلن اکسایش شده به عنوان یک محصول جانبی در حضور یک کاتالیست و در دماهای بالا تولید می‌شود.

پس از هیدراسیون اتیلن اکساید، سه نوع گلایکول (مونو اتیلن، دی اتیلن و تری اتیلن) به وجود می‌آیند.

در واقع، این ترکیب از طریق افزایش دما و ترکیب گلایکول و اتیلن تولید می‌شود؛ این فرآیند با پیوند اتری، دو مولکول اتیلن گلیکول را به یکدیگر متصل می‌کند.

TEG به عنوان یک حلال مایع شناخته شده است و به دلیل خواص هیدروسکوپیک و توانایی جذب مایعات شناخته شده است. در این فرآیند، تترا اتیلن گلایکول نیز از جمله ترکیبات گلایکولی است که در این مرحله تولید می‌شود.

روش بسته بندی و نگهداری تری اتیلن گلایکول:

این ماده باید در شرایط پایدار و استاندارد تهیه شود. قرار گرفتن در دماهای بالا می‌تواند منجر به تجزیه آن شود و باعث افزایش فشار در سیستم‌های بسته شود.

از تماس با اسیدهای قوی باید خودداری کرد و از اکسید کننده‌ها و بازهای قوی به عنوان مواد خطرناک پرهیز کرد.

در هنگام بسته‌بندی و نگهداری این ترکیب شیمیایی خاص، مثل حلال‌های آلی و سایر مواد شیمیایی، باید در شرایط ایمن و استاندارد نگهداری شود.

انبارها یا مکان‌های نگهداری باید به تجهیزات حفاظت شخصی و کنترل انفجار مجهز شوند.

مخازن و بسته‌های حاوی این ترکیب را در نزدیکی داروها، مواد آشامیدنی و منابع غذایی نگهداری نکنید.

انبار نگهداری این ماده باید دارای تهویه مناسب باشد و بشکه‌ها و مخازن نگهداری از رطوبت، منابع حرارتی و آتش‌زا دور نگه‌داشته شوند.

انبار نگهداری این ترکیب باید محلی خشک و خنک باشد. درباره بسته‌بندی TEG، مهم است بدانید که این ترکیب شیمیایی در بشکه‌های 230 کیلوگرمی عرضه می‌شود.

بشکه‌ها و مخازن نگهداری این ماده باید مقاوم به خورندگی و … باشند. بشکه‌ها و مخازن نگهداری این ترکیب از جنس فلزی و یا پلی‌اتیلنی بسیار مناسب هستند.

حمل یا جابجایی این ماده شیمیایی از طریق تانکرهای بزرگ 25 تنی و به صورت فله‌ای امکان‌پذیر است. قیمت این ترکیب در سفارش فله‌ای با بشکه متفاوت می‌باشد.

تری اتیلن گلایکول

عوارض حلال TEG:

با برخورد با این ترکیب، حتماً باید دقت و توجه کامل به خرج داده شود. در زیر، برخی از عوارض ممکن از تماس با تری اتیلن گلیکول را ذکر کرده‌ایم:

– تماس این ماده با چشم‌ها می‌تواند باعث ورم، تحریک و التهاب پلک‌ها شود. در هنگام استفاده از این ترکیب، استفاده از عینک و ماسک مخصوص به شدت توصیه می‌شود.

– این ماده از طریق پوست جذب می‌شود و ممکن است تماس با پوست باعث تحریک آن شود. جهت جلوگیری از آسیب پوستی، استفاده از لباس، کفش مقاوم و دستکش الزامی است.

– گردوغبار یا بخارات این ماده می‌تواند باعث تحریک مجرای تنفسی، گلو و بینی شود.

– غلظت مجاز کار با این ترکیب در هوای آزاد 50 پی‌پی‌ام برای 15 دقیقه می‌باشد. در صورت استفاده از غلظت بیشتر، حتماً از سیستم‌های محافظ تنفسی استفاده شود.

– در صورت بلعیده شدن این ترکیب، تأثیر بر سیستم اعصاب و تغییرات متابولیکی بدن ایجاد می‌شود. این موارد ممکن است منجر به گیجی، حملات قلبی، و آسیب جدی به کلیه‌ها گردد.

در چنین شرایطی، حتماً به شدت نیازمند مراقبت پزشکی و اورژانسی می‌شوید.

قیمت حلال TEG در بازار جهانی :

برای دریافت قیمت دقیق و سریع تری اتیلن گلیکول صنعتی، می‌توانید به راحتی به صفحه اصلی سایت شرکت معتبر ntek مراجعه کرده و یا از پتروپالایش هرمس نیز می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

در بخش “محصولات”، می‌توانید انواع محصولات را مشاهده کرده و از طریق روش‌های ارتباطی که در بخش “تماس با ما” آورده شده است، درخواست خود را ارسال نمایید.

کارشناسان فروش در واحد پشتیبانی سریعاً با شما تماس خواهند گرفت.

روش خرید حلال TEG:

این ترکیب شیمیایی با خلوص ۹۹ درصد به عنوان یک ماده صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف گسترده‌ای که TEG دارد، نشان‌دهنده تقاضای بالایی برای خرید تری اتیلن گلیکول است.

خرید TEG صنعتی از شرکت معتبر ما، به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی با تامین‌کنندگان این ترکیب آلی و پرکاربرد در ارتباط باشید.

شرکت با سابقه و معتبر ntek، تمام تلاش خود را متمرکز کرده تا با خدمات بی‌نظیر و ویژه، گامی امن و بدون عیب برای خرید این ماده و دیگر مواد شیمیایی، به منزله حمایت از هموطنان عزیز در سرتاسر کشور بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *