مشتقات نفتی و کاربردهای آن در صنایع مختلف مقاله جامعی است که تمام عزیزان میتوانند آن را مطالعه نمایند که تلاش بر این بوده که توضبحات بصورت جامع و کاربردی باشد تا بتوانیم شما را با مشتقات نفتی و کاربردهای آن و روش های تولید آنها آشنا کنیم .

ضمنا شما میتوانید جهت خرید با کیفیت ترین فرآورده های نفتی با قیمت بسیار مناسب با ما در ارتباط باشید .

مشتقات نفتی

مشتقات نفتی 

نفت ازترکیبات بسیار مهمی تشکیل شده است که برای تولید انواع فرآورده های نفتی و خوراک دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. فرآورده های نفتی از نفت خام با استفاده از روش تقطیر در پالایشگاه ها بدست می آیند.

کلمه نفت از کلمه لاتین petra به معنی سنگ و Odeum به معنای روغن گرفته شده است .فرآورده های نفتی، خروجی یک پالایشگاه نفت هستند. یک پالایشگاه معمولی از هر بشکه نفت خامی که فرآوری می کند، طیف گسترده ای از محصولات مختلف را تولید می نماید.

نفت یک سوخت فسیلی است که از مقدار زیادی ارگانیسم های مرده خصوصا زئوپلانکتون ها و جلبک های مدفون شده در رسوبات زیر زمین در اثر گرما و فشار شدید بوجود می آید.

در طی میلیون‌ها سال، بقایای این حیوانات و گیاهان توسط لایه‌هایی از ماسه، سیلت و سنگ پوشانده شد. گرما و فشار حاصل از این لایه‌ها، بقایای آن را به چیزی تبدیل کرد که ما اکنون نفت خام یا نفت می‌نامیم. کلمه نفت به معنای نفت سنگ یا نفت از زمین است نفتخام و سایر هیدروکربن‌ها به شکل مایع یا گاز در استخرها یا مخازن زیرزمینی، در فضاهای کوچک درون سنگ‌های رسوبی و در نزدیکی سطح زمین در ماسه‌های قیر (یا نفت) وجود دارند.

 فرآورده های نفتی، سوخت هایی هستند که از نفت خام و مشتقات نفتی هیدروکربن های موجود در گاز طبیعی ساخته می شوند. فرآورده های نفتی را می توان از زغال سنگ، گاز طبیعی و زیست توده نیز تهیه کرد.نفت در پالایشگاه ها به روش های مختلف فرآوری شده و با تبدیل به محصولات متنوع برحسب نیاز به بازار عرضه می شوند. بیشترین کاربرد نفت و فرآورده های نفتی در درجه اول برای تولید سوخت و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مشتقات نفتی :

علاوه بر این در پالایشگاه ها نفت خام به مواد شیمیایی که خوراک خام صنایع دیگر مانند پلیمرسازی هستند تبدیل می شود. از مهمترین فرآورده های نفتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- گازوئیل

2- ال پی جی

3- مازوت ها

4- بنزین

5- سوخت جت

6- نفت سفید یا نفت چراغ

7- روان سازها

8- پارافین

9- قیر و کک نفتی

مشتقات نفتی و کاربردهای آن

مشتقات نفتی و کاربردهای آن

گازوئیل:

گازوئیل یا نفت‌گاز یا سوخت دیزل به عنوان سوخت موتورهای دیزل و تاسیسات حرارتی به کار میرود.در موتورهای دیزلی ، سوخت نه با جرقه ، مانند موتورهای بنزینی ، بلکه با گرمای هوای فشرده شده در سیلندر می سوزد. سوخت دیزلی نسبت به حجم مساوی بنزین انرژی بیشتری طی احتراق آزاد می کند ، بنابراین موتورهای دیزلی به طور کلی انرژی بهتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می کنند.

 

امروزه گازوئیل یکی از متداول ترین و محبوب ترین سوخت جهان است زیرا قیمت کمتر و توان زیادی دارد . همچنین این سوخت تا چندین سال پیش سهم عظیمی در آلودگی محیط زیست داشت.

زیرا گازوئیل بدست آمده از برج تقطیر همانند سایر فراورده‌های نفتی پالایشگاهی حاوی مواد آروماتیک و انواع ترکیبات سولفوردار می‌باشد که که وجود آنها در گازوئیل علاوه بر ایجاد خوردگی و فرسودگی زودرس و گسیختگی در تجهیزات، هنگام سوختن سبب تولید گاز سمی و خطرناک دی اکسید گوگرد می شود.

گاز LPG

گاز LPG:

گاز نفتی مایع شده یا ال پی جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن‌ها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه‌ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

 

ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی پالایش گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. واحد حرارتی گاز مایع ۴۶٫۱ مگاژول/کیلوگرم است که بالاتر از بنزین و نفت کوره است و در وزن مساوی انرژی بالاتری تولید می‌کند اما ارزش حرارتی آن در حجم مساوی کمتر است چون گاز است و تراکم کمتری دارد.

 هر لیتر گاز مایع ۵۰۰ تا ۵۸۰ گرم و هر لیتر بنزین ۷۱۰ تا ۷۷۰ گرم وزن دارد. این گاز در دمای ۲۱ درجه سلسیوس تحت فشار حداکثر ۸ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به مایع تبدیل می‌شود؛ و در زمان تولید فاقد رنگ و بو و حتی مزه است که برای ایمنی بیشتر به آن ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان (که شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان) اضافه می‌شود.

 

گاز طبیعی:

گاز طبیعی که گاهی گاز فسیلی یا به سادگی گاز نیز نامیده می‌شود، مخلوطی طبیعی از هیدروکربن‌های گازی است که عمدتاً از متان و مقادیر کمتری از آلکان‌های بالاتر تشکیل شده‌است. 

مقادیر کمی از سایر مانند دی‌اکسید کربن، نیتروژن، سولفید هیدروژن و هلیوم نیز معمولاً در آن وجود دارد. گاز طبیعی بی‌رنگ و بی‌بو است، و به همین دلیل از گازهایی مانند مرکاپتان (مانند متیل مرکاپتان و اتیل که بویی شبیه به گوگرد یا تخم مرغ فاسد می‌دهد استفاده می کنند تا در صورت نشت به راحتی قابل تشخیص باشد.

همان طور كه گفته شد، گاز طبيعي يا منابع مستقل گازي به صورت «گاز همراه» محلول از نفت خام استخراج مي شود كه پس از جدا شدن ناخالصي ها در واحد پالايش به طور مستقيم براي مصرف كنندگان توسط خطوط لوله انتقال مي يابد.

گاز مايع:

درپالايشگاه نفت، گازهايي كه از تركيبات هيدروكربن تشكيل شده اند، مانند پروپان، بوتان با درصدهاي مشخص تحت شرايطي مخلوط، و در فشار بالا در مخازني متراكم مي‌شوند وبه آن گاز مايع مي گويند.

گاز مايع به روش هاي زير قابل انتقال است:

–  مخزن هاي راه آهن

–  كشتي هاي مجهز به مخازن مخصوص گاز مايع

–  كاميون هاي مجهز به مخزن گاز مايع

–  سيلندرهاي گاز مايع

گاز مايع براي مصارف خانگي، در سيلندرهاي فولادي سبك و سنگين توزيع مي شوند. گاز مايع با فشار زياد در اين سيلندرها متراكم شده وبراي استفاده از آن از دستگاهي به نام رگولاتور استفاده مي شود تا بتوان فشار واندازه جريان گاز را به ميزان مطلوب رساند و مورد استفاده قرار داد.وزن قابل ملاحظه، تعويض مكرر سيلندرها و همچنين حمل ونقل دشوار را مي توان از معايب انتقال گاز توسط مخزن هاي استوانه اي دانست.

اين روش به علت معايبي كه داشت، خيلي زود جاي خود را به انتقال گاز طبيعي از طريق خطوط لوله داد.

مازوت

مازوت:

نفت کوره و یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می‌آید وچون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است.

 موارد استفاده از مازوت چیست؟

از روغن سوخت برای سوزاندن در کوره ها، دیگ های بخار، اجاق گازها و فانوس ها برای تولید گرما استفاده می شود. این زنجیره از هیدروکربن های طولانی مانند آلکان ها، مواد معطر و سیکلوآلکان تشکیل شده است.

مزایای استفاده از مازوت چیست ؟

مازوت سبک عاری از گوگرد ، تمیز است و عملکرد مطلوبی را در سخت ترین شرایط ارائه می دهد. این سوخت در هوای سرد بسیار عالی عمل می کند و در واقع برای شرایط قطب شمال توسعه یافته است. علاوه بر این ، یک محصول بسیار پایدار ، قابل احتراق ، غیر انفجاری است  برخلاف سایر سوخت ها ، که در آنها این مسئله می تواند عامل نگران کننده تری باشد.

به عنوان مثال اگر یک کبریت روشن را در یک استخر مازوت بیاندازید  شعله به سادگی از بین می رود. با این حال ، در مورد پروپان یا گاز طبیعی نمی توان همین حرف را زد. به همین ترتیب ، نشتی آن در یک زنجیره تامین سوخت باعث انفجار نمی شود.

بنزین

بنزین:

بنزین ماده‌ای شفاف و قابل اشتعال از مشتقات نفت‌خام است که بیشتر به عنوان سوخت در موتورهای اشتعال جرقه‌ای و موتورهای درون‌سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 علاوه بر این‌ها معمولاً مقداری ناخالصی در بنزین وجود دارد. همچنین مواد دیگری مانند رنگ یا ترکیبات دارای اکسیژن مثل اتانول به دلایل مختلف به بنزین افزوده می‌شوند. برخی ترکیبات موجود در بنزین مانند بنزن موادی سرطان‌زا هستند. به‌طورمعمول از یک بشکه ۱۶۰ لیتری نفت‌خام می‌توان تا ۷۲ لیتر بنزین تولید کرد. این میزان با توجه به نوع نفت‌خام مورد استفاده و نوع بنزین تولیدی متفاوت است.

بنزین یک سوخت ثانویه متراکم از انرژی است و وقتی تولید می شود که نفت خام از طریق فرایند تقطیر به فرآورده های مختلف نفتی تجزیه  شود، سپس محصول نهایی از طریق خطوط لوله در کشور توزیع می شود.این ماده برای عملکرد بیشتر موتورهای احتراق داخلی ضروری است به همین دلیل بنزین یکی از پرمصرف ترین فرآورده های نفتی است. در سال ۲۰۱۹ ، این ماده  ۴۶٪ از کل فرآورده های نفتی مورد استفاده کشور را تشکیل می داد.

 

قیمت این سوخت در سراسر جهان همواره به طرز چشمگیری تغییر می کند و این مسئله بر هزینه رانندگی یک وسیله نقلیه تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، اقتصاد جهانی به طور فزاینده ای با تولید نفت و قیمت ها در هم تنیده شده است ، بنابراین تاثیر بنزین بر زندگی ما بسیار فراتر از هزینه ای است که برای پر کردن باک ماشین می پردازیم

مشتقات نفتی و کاربردهای آن

قیر:

قیر جسمی هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوه‌ای تیره که در سولفور کربن کاملا حل می‌شود. قیر در دمای محیط جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی‌آید و پس از آن مایع می‌شود و در اثر پایین آوردن حرارت دوباره مراحل فوق را طی کرده و بحال اول بر میگردد .کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و چسبنده بودن.

ساختار شيميائي قير:

ساختار شيميائي قير نسبتاً پيچيده است و مطالعاتي كه تا كنون انجام شده نظريه قطعي و معينی درباره چگونگي ساختمان شيميايي قير بدست نداده است . از طرفي نفت خام که از نظر شيميايي بسيار متنوع مي باشد و آن هم بدليل شرايط ژئولوژيك متفاوتي مي باشد كه نفت تحت آن شرايط تشكيل مي گردد ساختار شيميايي قير تصفيه شده با وجود فعل و انفعالاتي كه ضمن تقطير صورت مي گيرد بستگي به منبع اوليه نفت خام مربوطه دارد.

قیر را از نظر منشا تولید، می­توان به سه دسته قیرهای طبیعی، قطرانی و نفتی تقسیم­بندی کرد:

 (Native Asphalts or Natural Bitumens):الف)قیر طبیعی

 دسته­ای ازمواد هستند که تحت تاثیر عوامل جوی و با گذشت زمان به طور طبیعی ایجاد شده و بدون نیاز به روش‌های تقطیر به­کار می­روند و از لحاظ ترکیب و خواص بسیار متنوع می‌باشند.

 ب)قیر قطرانی: (Coal Tar Pitches) موادی سیاه رنگ و سخت هستند که باقیمانده تقطیر قطران زغال سنگ می‌باشند. سطح تازه شکسته آنها براق بوده و به هنگام حرارت دادن، با افت سریع گرانروی، ذوب می­شوند و دمای ذوبشان به روش تولید آنها وابسته است.

ج)قیر نفتی: (Petroleum Asphalts) آن دسته از قیرهایی هستند که منشاء آنها نفت خام می­باشد. این قیرها، قیرهای جامد و نیمه جامدی هستند که به طور مستقیم از تقطیر نفت خام و یا با عملیات اضافی دیگری نظیر دمیدن هوا به دست می­آیند و نسبت به انواع دیگر قیر، کاربردهای بیشتر و مصرف بالاتری را دارا هستند

قیر معمولا در دو حوزه راه‌سازی و عایق‌کاری به کار می‌رود، حدودا ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصارف عایق‌کاری، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می‌دهد.

روغن پایه

روغن پایه:

یکی از مهمترین ماده های اولیه در صنعت و خودرو است. این ماده پرمصرف ترین ماده اولیه است و تشکیل دهنده روغن موتور و روانکارهای صنعتی و خودرویی است که آن را روغن پایه می نامند که سهم آن در محصول بعضا تا نود و هفت درصد می‌رسد. روغن پایه نامی است که به روغن های درجه روانکاری داده می شود که در ابتدا از پالایش روغن خام (روغن پایه معدنی) یا از طریق سنتز شیمیایی (روغن پایه مصنوعی) تولید می شود.

روغن پایه با استفاده از تصفیه روغن خام تولید می شود. این بدان معنی است که روغن خام به این منظور گرم می شود که می توان تقطیرهای مختلف را از یکدیگر جدا کرد. در طی فرآیند گرمایش ، هیدروکربن های سبک و سنگین از هم جدا می شوند – می توان با تولید سوختهای سبک ، بنزین و سایر سوختها را تولید کرد ، در حالی که سنگین ترها برای قیر و روغنهای پایه مناسب هستند.

همه روغن‌های پایه دارای ویژگی‌هایی هستند که تعیین‌کننده چگونگی مقاومت در برابر چالش‌های روانکاری است. روغن صنعتی چه بر پایه معدنی و چه بر پایه مصنوعی، به هر حال به گونه‌ ای طراحی شده که کاربرد خاصی داشته باشد.

 برخی از ویژگی‌هایی که باید در یک روغن پایه وجود داشته باشد عبارتند از:

پایداری حرارتی و شیمیایی: روغن پایه باید پایداری حرارتی و شیمیایی خوبی داشته باشد تا در شرایط گرما و فشار بالا نیز قابل استفاده باشد.

خواص خنثی‌کنندگی: روغن پایه باید خواص خنثی‌کنندگی خوبی داشته باشد تا بتواند از آن در تولید مواد شیمیایی و لوازم خودرو استفاده کرد.

قابلیت جذب و پخش مواد افزودنی: روغن پایه باید قابلیت جذب و پخش مواد افزودنی داشته باشد تا بتواند در تولید روغن‌های مختلف استفاده شود.

 

عدم حلالیت با آب: روغن پایه باید با آب حل نشود تا بتواند در شرایط رطوبتی استفاده شود.

قابلیت مقاومت در برابر اکسیداسیون: روغن پایه باید مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون و پلیمریزاسیون داشته باشد تا بتواند در شرایط طولانی مدت قابل استفاده باشد.

حفظ خواص در دمای پایین: روغن پایه باید خواص خود را در دمای پایین حفظ کند تا در شرایط سرد قابل استفاده باشد.

تفاوت در گروه های روغن پایه چیست؟

همه روان کننده ها از یک روغن پایه تشکیل شده اند. به طور معمول، روان کننده ها از 90٪ روغن  و 10٪ مواد افزودنی تشکیل شده اند. موسسه نفت آمریکا روغن های پایه را به پنج گروه API)) که با سطح اشباع،سطح گوگرد و شاخص ویسکوزیته مشخص می شوند طبقه بندی کرده است.

سطح اشباع:

اشباع‌ها نوعی مولکول هستند که معمولاً در روغن پایه یافت می‌شوند. آنها به طور طبیعی در روغن پایه وجود دارند، اما در طول فرآیند پالایش سطوح بالاتری از اشباع به دست می‌آیند. اگر سطح اشباع بیشتر باشد، پیوند مولکولی روغن قوی تر است. این باعث افزایش مقاومت در برابر شکست و اکسیداسیون یا از دست دادن ویسکوزیته می شود.

سطح گوگرد:

گوگرد یک عنصر معدنی طبیعی است که در نفت خام وجود دارد. از آنجا که با اکسیژن واکنش نشان می دهد می تواند برای عملکرد روغن مضر باشد. علاوه بر این جنبه های منفی گوگرد، برخی از جنبه های مثبت نیز وجود دارد گوگرد می تواند یک آنتی اکسیدان موثر باشد که پایداری اکسیداتیو را بهبود می بخشد. زمانی که میزان گوگرد کمتر باشد، خلوص آن بهتر است که احتمال خوردگی و اکسیداسیون را کاهش می دهد.

شاخص ویسکوزیته:

شاخص ویسکوزیته به تغییرات ویسکوزیته در مقایسه با دمای روغن اشاره دارد. ویسکوزیته در 40 درجه سانتی گراد و 100 درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود. هنگامی که شاخص ویسکوزیته بالا باشد، تغییرات با اختلاف دما کمتر می شود. تمام روغن ها با کاهش دما ویسکوزیته افزایش می یابد و با افزایش دما ویسکوزیته کاهش می یابد.

اوره

اوره چیست؟

اوره مصنوعی از آمونیاک مصنوعی و دی اکسید کربن ایجاد می شود و به صورت جامد تولید می شود. اوره را با نام تجاری کاربامید نیز می شناسند. اوره به طور طبیعی هنگام تجزیه پروتئین یا اسیدهای آمینه و آمونیاک تولید می شود.

اوره نقش مهمی در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن توسط حیوانات دارد و اصلی ترین ماده حاوی نیتروژن در ادرار پستانداران است.

اوره در کودها به عنوان منبع نیتروژن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ماده اولیه مهمی برای صنایع شیمیایی است.

یکی از مهم‌ترین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اوره، بی بو بودن وسفید رنگ بودن آن است.

اوره حلالیت‌پذیری بالایی در آب دارد و از جمله ترکیبات غیر سمی است.

این ماده وقتی در آب حل می‌شود، اسیدیته را نه به سمت اسیدی می‌برد و نه به سمت قلیایی و به همین دلیل است که اوره از نظر برخی صنایع، ارزشمند ظاهر شده است.

اولین ماده‌ای که برای تامین نیتروژن به سراغ آن می‌روند، اوره است.

این ماده، با بقیه ترکیبات، یک چهارچوب متخلل ایجادکرده و می‌تواند بسیاری از ترکیبات آلی را در دام خود اندازد وقتی اوره تجزیه می‌شود، پروتئین یا اسیدهای آمینه و همین طور آمونیاک تولید می‌کند.

این ماده به صورت جامد مشاهده می‌شود .در متابولیسم ترکیباتی که در آنها نیتروژن وجود دارد، اوره تاثیرگذاری بالایی از خود نشان می‌دهد.

شاید خوب باشد که بدانید، اوره از جمله ترکیباتی است که به هیچ وجه دچار حریق نمی‌شود و اصلا اشتعال‌پذیر نیست.

اوره، ترکیبی است که قبل از آنکه به نقطه جوش برسد، تجزیه می‌شود ودر تولید کودهای شیمیایی حاوی نیتروژن از این ماده استفاده می‌شود.

مولکول‌های اوره به صورت مسطح هستند. شبکه پیوند هیدروژنی این ترکیب، به صورت کاملا متراکم بوده و در آن، بسته‌بندی‌های مولکولی توانمندی ایجاد شده است.

پیوندهایی که بین کربن و اکسیژن ایجاده شده، از نوع دو گانه است.

به دلیل برقراری پیوندهای هیدروژنی گسترده با آب، اوره حلالیت زیادی در این مایع دارد.

کاربرد اوره به عنوان کود شیمیایی:

از آنجا که مقدار نیتروژن آن زیاد است و به راحتی به خاک آمونیاک تبدیل می شود ، اوره یکی از غلیظ ترین کودهای ازت است. یک ترکیب ارزان قیمت  آن نیز در کودهای مختلط گنجانیده شده و همچنین به تنهایی در خاک اعمال می شود یا روی شاخ و برگ ها پاشیده می شود. با فرمالدئید به کودهای متیلن اوره می دهند، که نیتروژن را به آرامی، مداوم و یکنواخت آزاد می کنند. استفاده از این ماده برای ساختن رزین اوره-فرمالدئید تنها از نظر کاربرد آن به عنوان کود در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

کاربرد صنعتی اوره:

در مقیاس صنعتی برای تولید کودهای شیمیایی ، دارویی و رزین مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، این ماده یکی از پیش سازهای باربیتورات های مختلف است که به عنوان آرام بخش و قرص خواب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده شیمیایی در تشکیل فوم های پلی اورتان استفاده می شود. کاربرد مهم دیگر در ساخت رزین و پلیمر است.

این ماده می تواند با استفاده از فرمالدئید برای ساختن رزین های اوره-فرمالدئید، که در پلاستیک های قالب دار بسیار مهم هستند، واکنش نشان دهد. محصول دیگر ملامین است که با کم آبی اوره تشکیل می شود و در درجه اول در تولید رزین های ملامین-فرمالدئید مورد استفاده قرار می گیرد .

حلال ها

حلال ها:

به ماده ای اطلاق می شود که قابلیت حل کردن یک ماده دیگر را در خود دارد. عموما بین حل کننده و حل شونده واکنشی رخ نمی دهد و ماده جدیدی تولید نمی شود.به عنوان مثال هنگامی که آب در یک ماده قطبی حل می شود، به دلیل نیرویی که از طرف حلال به مولکول های آب وارد می شود، مولکول های آب از هم جدا شده و در بین مولکول های حلال قرار می گیرند.

حلال ها و کاربردهای آنها در زندگی روزمره:

رقیق کردن مواد رنگ و لاک و قوام دادن مطلوب به آنها قبل از اعمال روی سطح از کاربرد حلال ها در زندگی روزمره است . برخی مواد هم قابلیت حل شوندگی ندارند مانند لوریک اسید که در آب هم حلالیت بسیار کمی دارد. انواع خاصی از رنگ ها نیز وجود دارند که نیازی به استفاده از حلال ندارند آنها غلظت بالا و شرایط نگهداری خاصی نیاز دارند.